Regjeringa sitt forslag til kutt i CO2-kompensasjonsordninga set investeringar og industri-arbeidsplassar i fare. 5 industri- og Hydroordførarar på Vestlandet krev at regjeringa og Arbeiderpartiet finn tilbake til ein føreseieleg industripolitikk!
I statsbudsjettet for 2024 gjer regjeringa framlegg på ny å kutte i CO2-kompensasjonsordninga. Det er dårleg industripolitikk, og dårleg klimapolitikk. CO2-kompensasjonsordninga er avgjerande for å sikre like konkurransevilkår for norsk industri som nyttar fornybar energi. Ordninga kompenserer, delvis, for at Norge importerer europeiske CO2-prisar i vår kraftpris. Tyske, polske og andre europeiske gass- og kolkraftprodusentar sender si klimarekning vidare til straumkundane. Fordi Norge er knytt til Europa gjennom ei rekke kraftsamband, smittar europeiske CO2-prisar over på norsk kraftpris. Statnett anslår i sin siste kraftmarkedsanalyse at heile 40 % av norsk kraftpris i 2028, er europeisk CO2-pris. NVE sier at auken i europeisk gass og CO2-pris, saman med ein svekka norsk kraftbalanse, er den viktigste årsaka til at kraftprisen forventa å auke mot heile 80 øre/kwh i 2030! Slår det til, vil ein slik kraftpris slå føtene under norsk industri. CO2-kompensasjonsordninga vart innført av Stoltenberg-regjeringen i 2012. Ordninga var med å sikra konkurransedyktige kraftprisar for norsk industri. Industrien følgde opp med investeringar som har skapt nye arbeidsplassar og meir ny klimavenleg industriproduksjon. Mellom anna så gjenopna Hydro ein av dei to elektrolysehallane sine på Husnes. Dette som ein direkte konsekvens av at Stoltenberg-regjeringa kompenserte for CO2-prissmitten frå Europa. Europeisk CO2-pris aukar kraftprisen for norsk industri Ei føreseieleg og sterk CO2-kompensasasjonsordning har vore ein bærebjelke i Arbeiderpartiet sin industripolitikk. No er bildet heilt annleis. Stikk i strid med løftet i Hurdalsplattforma om «å videreføre og styrke CO2-kompensasjonsordningen» har regjeringa både i budsjettet for 2023 og 2024 gjort framlegg om å gjennomføre store kutt i ordninga. Under Stoltenberg blei industrien kompensert for 75 % av anslått europeisk CO2-pris – i tråd med EU sine reglar og praksis i andre land. Vert det siste kuttet som no er til handsaming i Stortinget gjennomført, vert graden av kompensasjon i praksis redusert til 42 %. Kutta er gjort utan dialog med industrien, og utan faglege utgreiingar av konsekvensane. Tyskland styrkar CO2-kompensasjonsordninga Paradokset er at medan Norge kuttar i CO2-kompensasjonsordninga, går dei store industrilanda i Europa i motsett retning. Medio November annonserte den sosialdemokratiske regjeringa i Tyskland, som frå før av har ei vesentleg meir robust CO2-kompensasjonsordning enn Norge, at den vil styrke den tyske CO2-kompensasjonen. I Tyskland vert no deler av industrien kompensert for over 90 % av anslått CO2-priseffekt. Også Frankrike har ei CO2-kompensasjonsordning som i større grad beskyttar mot CO2-prissmitten i kraftprisen.Petter Sortland
Ordførar Høyanger (s.)
Christian Sønstlien
Ordførar Årdal kommune (s.)
Ståle Refstie
Ordførar Sunndal kommune (s.) Leiv Arne Marhaug
Ordførar Karmøy (s.)
Vegard Bjørnevik
Ordførar Kvinnherad kommune (s.)