Hydro Rein sende 24.09.2024, på vegne av Hydro, Eviny og Zephyr, brev med planitiativ til Høyanger kommune om å få starte arbeid med områderegulering etter plan- og bygningslova for Snøheia Industrikraft i Høyanger og Sunnfjord kommune. I planinitiativet står det at dei ynskjer å samordne prosessen med konsesjonshandsaming etter energilova.
I forkant av planinitiativet har utbyggjarane gått ut i media med truslar om at planlagt utbygging er avgjerande for vidare drift for Hydro i Høyanger. Truleg har kommunikasjonssjef Sanne-Gundersen i Eviny også nytta sine kontaktar blant leiande politikarar og næringslivstoppar i Sunnfjord til å tale varmt for saka, der både Grotle og Lunde får lesarinnlegga sine som hovudoppslag i Firda. Lunde skriv også kva dato kommunestyret i Høyanger skal handsame planinitiativet, før det var sendt til kommunen. Gir det oss «vanlege» folk gode signal om opne og demokratiske prosessar som er framheva i planinitiativet? Hydro truar no med at deira verksemd i Høyanger er i fare, dersom Snøheia Industrikraft ikkje blir ein realitet og kan sikre dei kraftprisar som dei kan leve med. Med økonomisk vekst som argument legg både Hydro og støttespelarane sterkare og sterkare press på lokalpolitikarane om å seie ja til konsekvensutgreiing. Truslar og press for økonomisk vinning gir assosiasjonar til framgangsmåtar som er meir kjende for torpedoar. Eit eksempel på at metodane gir resultat er kanskje ordførar Sortland som har gått frå tvert nei til vindkraft i 2019, via ein spagat til no tilsynelatande å stå stødig med begge beina på utbyggjarane si side. Så langt er det ikkje sendt brev med planinitiativ til Sunnfjord kommune, og Hydro har sjølv skrive at saka først skal takast opp med Høyanger og deretter Sunnfjord. Kvifor veit vi ikkje, men kan det vere eit ledd i strategien om presse på lokalpolitikarane? Først presse Høyanger-politikarane som kjenner mest på «nedleggingsspøkelset» til å snu. Dersom det lukkast vil presset gå vidare til Sunnfjord om å «ikkje stikke kjeppar i hjula for naboen» (eller la dei få alle inntektene). Sabotasje mot landskap- og naturverdiar og mange innbyggarar sine interesser og levekår, vil tvillaust vere konsekvensar av eventuell vindindustri i fjella. Det er mange døme frå utbyggingar andre stader til å sjå konsekvensar av breie vegar og ned-skote fjell. For mange har fjella og områda rundt så store verdiar ei slik rasering ikkje blir akseptert. At årsaka til verket i Høyanger si plassering er knytt til god tilgang til elektrisk kraft frå vasskrafta er godt kjent. Denne krafta har ikkje forsvunne, men som resultat av energipolitikken vil ikkje Hydro få tilgang til krafta på same måte (pris) i framtida. Det må vere grunnlag for å gjere politiske grep for å sikre framtida for industrien, utan å rasere meir natur og fjellområde så lenge lokal produsert kraft framleis er tilgjengeleg. Dei som ivrar for å starte prosessen med områderegulering og konsekvensutgreiing argumenterer for at prosessen berre skal gi betre kunnskap om å fatte vedtak – og at kommunane har fleire høve til å seie nei til ei eventuell utbygging. Det underliggande argumentet er uansett at vi treng ei slik utbygging. Då vil det ofte vere lett å konkludere med at «fordelane er større enn ulempene etter ei samla vurdering». På papiret har kommunane fleire høve til å sei nei til ein arealbruk som legg til rette for vindkraft. Det første høvet er å seie nei til planinitiativet, i tråd med haldninga til kommunestyra i dei to kommunane i 2019 og signala som vart gitt før kommunevalet i 2023. Erfaring tilseier at det vert vanskelegare for ein kommune å seie nei dess lenger i reguleringsprosess ein kjem. Det er også vanleg praksis kommunen ikkje opnar for regulering utan at det er ynskjeleg med føreslege arealbruken. Alle som skal vere med å ta stilling til desse spørsmåla bør vere klar over følgjande fakta (kjelde for denne oppsummeringa finn de i Regjeringa sin rettleiar Planlegging og konsesjonsbehandling av vindkraftanlegg på land);Innbyggar i Sunnfjord og aktiv brukar av fjellområda